Пожалуйста, подождите...
09.07.2013 Коментарі та роз’яснення > Роздiл: ІНШІ Лист Фонду соцстрахування щодо діяльності страхових експертів з охорони праці

    Лист Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України "Щодо проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності" від 13.06.2013 р. № 371-06-13

    У інформаційно-правовій системі ЛІГА:ЗАКОН наявний лист виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - виконавча дирекція Фонду) від 10.05.2011 № 244-07-2 щодо питання проведення перевірок, що не порушують нормальний режим роботи суб'єкта господарювання, який перевіряється. У зазначеному листі виконавчої дирекції Фонду зазначено неповну позицію Фонду щодо характеру перевірок суб'єктів господарювання з огляду на наступне.

    Згідно з ст. 23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - базовий Закон) виконання статутних функцій та обов'язків Фонду щодо запобігання нещасним випадкам покладається на страхових експертів з охорони праці.

    Правові та організаційні засади діяльності служби страхових експертів з охорони праці Фонду (далі - служба страхових експертів), структуру, завдання, функції, організацію роботи страхових експертів з охорони праці (далі - страхові експерти) відповідно до базового Закону визначено Положенням про службу страхових експертів з охорони праці, профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, затвердженим постановою правління Фонду від 20.12.2011 № 63, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.01.2012 за № 66/20379 (далі - Положення).

     Так, відповідно до п. 1.5 та п. 3 Положення страхові експерти виконують свої обов'язки на підприємствах, в установах, організаціях (далі - підприємство) незалежно від форм власності, видів господарської діяльності, у фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, мають право безперешкодно та в будь-який час відвідувати підприємства для перевірки стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань (за пред'явленням посвідчення).



    Згідно з п. 3 Положення страховий експерт для виконання своїх функцій має право одержувати від роботодавця пояснення та інформацію, в тому числі у письмовій формі, про стан охорони праці та види здійснюваної діяльності.



    Крім того, з метою спонукання роботодавця виконувати вимоги Закону України "Про охорону праці" щодо створення безпечних і нешкідливих умов праці для найманих працівників страховий експерт з охорони праці наділений правом вносити роботодавцям подання про порушення законодавства про охорону праці. Такі подання є обов'язковими для виконання роботодавцями. В разі невиконання заходів з профілактики, розроблених за результатами перевірки страховим експертом, роботодавець несе відповідальність згідно з вимогами чинного законодавства.

     Дієвим заходом впливу на порушників вимог законодавства з охорони праці є внесення органам виконавчої влади з нагляду за охороною праці подання страхового експерта щодо застосування адміністративних стягнень або притягнення до відповідальності посадових осіб, які допустили порушення законодавства про охорону праці. За наслідками розгляду подання страхового експерта з охорони праці орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці має право заборонити подальшу експлуатацію робочих місць, дільниць та цехів, робота на яких загрожує здоров'ю або життю найманих працівників.



    Фонд забезпечує також виконання контрольних функцій в частині запобігання приховування фактів виробничого травматизму. Так, страхові експерти наділені правом складати протоколи про адміністративні правопорушення у випадках несвоєчасного інформування робочого органу виконавчої дирекції Фонду про нещасні випадки на виробництві за статтею 165 4 Кодексу України про адміністративні правопорушення.



    При цьому слід зауважити, що відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" Фонд не с органом державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, що також підтверджується висновками Міністерства соціальної політики України, зазначеними у листі від 06.09.2012 № 2602/1/12-зв.



    Однак страхові експерти з охорони праці наділені правом на проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань на підприємствах, в установах, організаціях (далі - підприємство) незалежно від форм власності, видів господарської діяльності, у фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю. Вимоги страхового експерта щодо дотримання вимог законодавства з охорони праці є обов'язковими для виконання роботодавцями. Саме перевірки є законодавчо визначеним інструментом впливу на роботодавця з метою проведення профілактичної роботи, спрямованої на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням та іншим випадкам загрози здоров'ю застрахованих, викликаним умовами праці. Добросовісне виконання роботодавцем подань страхових експертів з охорони праці дозволяє усунути та/або зменшити небезпечні та шкідливі виробничі фактори, які є причинами настання нещасних випадків.



    Крім виконання завдань з проведення перевірок стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань, страхові експерти з охорони праці надають страхувальникам консультативну, методичну та інформаційну допомогу, сприяють у створенні ними та реалізації ефективної системи управління охороною праці.



    Проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи також є важливою складовою діяльності служби страхових експертів, яка у сукупності з проведенням перевірок стану умов і безпеки праці дозволяє ефективно виконувати завдання з профілактики нещасних випадків та професійних захворювань.



    Враховуючи вищевикладене, повідомляємо, то вищезазначена позиція виконавчої дирекції Фонду з питання повноважень страхових експертів Фонду є такою, що ґрунтується виключно на нормах діючого законодавства.

    Тому лист виконавчої дирекції Фонду із зазначеного вище питання від 10.05.2011 № 244-07-2 просимо вважати нечинним.


 
   Начальник управління

   правового забезпечення                                     А. Фреюк

 

Джерело - ФСС від НВнВ