Пожалуйста, подождите...
17.12.2013 Роздiл: Контроль та перевірки Загальний порядок проведення перевірок контролюючими органами

Підстави та умови для перевірки

В залежності від підстав проведення перевірки поділяються на планові та позапланові.

 

1.1.            Планові заходи

Підставою для проведення планового заходу є:

наявність затвердженого органом державного нагляду (контролю) річного або квартального плану до 1 грудня року або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передують плановому;

 

віднесення господарської діяльності, що перевіряється, до одного з трьох ступенів ризику (затверджених постановою Кабінету Міністрів України);

 

наявність уніфікованої форми акту перевірки у визначеній сфері правового регулювання з переліком питань, затвердженого наказом органу державного нагляду (контролю), та опублікованого у мережі Інтернет.

 

Обов’язковою умовою здійснення планової перевірки є письмове повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити:

 

дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу;

 

найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;

 

найменування органу державного нагляду (контролю).

 

Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку.

 

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

 

1.2.            Позапланові заходи

Підставою для здійснення позапланового заходу є:

 

бажання суб'єкта господарювання шляхом подання письмової заяви до органу державного нагляду (контролю);

 

виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання;

 

перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю);

 

звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства (позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення);

 

неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів;

 

настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

 

Обов’язковою умовою здійснення позапланової перевірки є ознайомлення підприємця з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа (у т.ч., але не виключно: документи обов'язкової звітності; приписи, розпорядження або інші розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих зарезультатами проведення планових заходів; звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства).

 

Початок перевірки

 

Перед початком здійсненнязаходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), з наданням копії посвідчення (направлення).

 

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються:

 

найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід;

 

найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;

 

місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід;

 

номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід;

 

перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові;

дата початку та дата закінчення заходу;

 

тип заходу (плановий або позаплановий);

 

вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо);

 

підстави для здійснення заходу (див. Розділ І);

 

предмет здійснення заходу (питання, які будуть перевірятись);

 

інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

 

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

 

Перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до відповідного журналу суб'єкта господарювання (за його наявності).

 

Строки перевірки

 

Строк здійснення планового заходу не може перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва - п'яти робочих днів, якщо інше не передбачено законом.

 

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів, якщо інше не передбачено законом.

 

Продовження строку здійснення заходу державного нагляду (контролю) не допускається.

 

Повноваження

 

Виключно законами встановлюються:

органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності;

види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю);

повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг;

вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності;

спосіб здійснення державного нагляду (контролю);

санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

 

Перебіг перевірки

 

Перевірка здійснюється:

 

за місцем провадження господарської діяльності суб’єкта господарювання (його відокремленого підрозділу) або у приміщенні органу державного нагляду контролю (у випадках, прямо передбачених законом);

 

у робочий час суб’єкта господарювання;

 

у присутності керівника (його заступника або уповноваженої ним особи).

 

Суб'єкти господарювання мають право фіксувати процес здійснення перевірки засобами аудіо- та відеотехніки.

 

Відбір зразків продукції здійснюється на підставі письмового вмотивованого рішення керівника органу державного нагляду (контролю) або його заступника згідно із законом. Рішення пред’являється до початку відбору.

 

Рішення повинно містити:

 

кількість зразків для кожного виду або типу продукції;

місце здійснення експертизи.

Відбір зразків продукції здійснюється:

 

в кількості не менш як два екземпляри, один (контрольний) з яких залишається у суб'єкта господарювання;

у присутності керівника суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи;

за умови попереднього роз'яснення підприємцю порядку такого відбору.

Суб'єкт господарювання має право бути присутнім при всіх діях посадової особи органу державного нагляду (контролю) під час відбору зразків продукції і заявляти клопотання з приводу цих дій, про що вноситься запис до акта відбору зразків продукції.

Форма акта відбору зразківта порядок такого відбору затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 № 1280.

Витрати на проведенням експертизи (випробування) фінансуються за рахунок органу державного нагляду (контролю) та відшкодовуються суб'єктом господарювання лише у разі підтвердження факту порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства.

Строк проведення експертизи (випробування) становить чотирнадцять робочих днів та може бути продовжено тільки у єдиному випадку (специфікою методики).

 

Питання, що з’ясовуються під час перевірки

 

Під час проведення планового заходу з’ясовуються ті питання, щодо яких буде здійснюватися державний нагляд (контроль) залежно від цілей заходу, але виключно у межах переліку питань, затвердженого наказом органу державного нагляду (контролю).

 

Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).

 

Оформлення результатів перевірки

 

За результатами здійснення заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.

 

У акті повинно бути зафіксовано стан виконання вимог законодавства суб’єктом господарювання, а в разі невиконання – детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

 

Акт складається у двох ідентичних примірниках, які підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю) та суб’єктом господарювання. Така дія проводиться в останній день перевірки.

 

У разі незгоди, суб’єкт господарювання підписує акт із зауваженнями, які є невід’ємною частиною акта.

 

Один примірник акта вручається суб’єкту господарювання.

 

Розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, складається протягом п’яти робочих днів з дня завершення перевірки, та не пізніше п’яти робочих днів з дня складення акта один примірник надається суб’єкту господарювання.

 

Розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.

 

Зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника.

 

Що треба пам’ятати підприємцю!

Отже, орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо:

 

1) відсутнє законодавче та/або нормативне підґрунтя для здійснення таких заходів, зокрема:

 

закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю);

 

відсутні затверджені Кабінетом Міністрів України критерії оцінки ступенів ризику, а відтак не віднесено відповідну сферу господарської діяльності до ступенів ризику та, як наслідок, не визначено періодичність проведення перевірок;

 

не затверджено уніфіковані форми актів з переліками питань для здійснення планових заходів. Тобто, по суті, орган державного нагляду (контролю) здійснюючи перевірочну діяльність керується суб’єктивним фактором;

 

 

2) органи позиціонує себе як орган державного нагляду (контролю), при цьому:

 

не підпадає під визначення статті 1 Закону (не належить до центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування);

 

на цей орган не поширюється дія частини другої статті 2 Закону (тобто, цим органом контролюються відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного і податкового законодавства та касових операцій, контролю за дотриманням порядку проведення розрахунків, за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, використанням державного та комунального майна, банківського і страхового нагляду, інших видів спеціального державного контролю за діяльністю суб'єктів господарювання на ринку фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, телекомунікації, поштовий зв'язок, радіочастотний ресурс України, під час проведення процедур, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення, а також оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя, державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки, державного контролю та нагляду в галузі цивільної авіації, державного нагляду (контролю) за дотриманням ліцензійних умов транспортування природного і нафтового газу трубопроводами та його розподілу, постачання природного газу, зберігання природного газу в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється ліцензійними умовами провадження господарської діяльності із зберігання природного газу);

 

3) суб’єкт господарювання підпадає під дію мораторію, введеного Законом України від 23.02.2012 № 4448-VI "Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності", яким заборонено здійснення заходів державного нагляду (контролю) щодо:

 

фізичних осіб - підприємців, які не зареєстровані платниками податку на додану вартість, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику;

 

юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, що передбачає включення податку на додану вартість до складу єдиного податку, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику.

 

Виключення становлять:

 

позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства та перевірки за скаргами споживачів;

 

проведення органами Пенсійного фонду України планових та позапланових перевірок платників, віднесених до середнього ступеня ризику.

 

 

Джерело - Держкомпідприємництво

2012 рік