Пожалуйста, подождите...
25.01.2019 Коментарі та роз’яснення > Роздiл: ІНШІ Особливості подання повідомлення про суттєві зміни у майновому стані
       Відповідно до частини другої статті 52 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон) у разі суттєвої зміни у майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання ним доходу, придбання майна на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року, зазначений суб’єкт у десятиденний строк з моменту отримання доходу або придбання майна зобов’язаний письмово повідомити про це Національне агентство з питань запобігання корупції.
 
 
        Згідно із Законом України «Про державний бюджет на 2018 рік» прожитковий мінімум на 1 січня 2018 року для працездатних осіб становить 1762 гривень, тобто суб’єкт декларування у 2018 році повідомляє НАЗК у разі, якщо сума доходу або  придбаного майна перевищує 88 100 грн (1762 х 50).
 
 
      Порядок інформування Національного агентства про суттєві зміни у майновому стані суб’єкта декларування визначений у Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, який був затверджений рішенням Національного агентства від 10.06.2016 № 3 (далі – Порядок).
 
 
      Відповідно до пункту 6 розділу II Порядку суб’єкти декларування письмово повідомляють Національне агентство про суттєві зміни у своєму майновому стані відповідно до частини другої статті 52 Закону шляхом подання відповідного електронного повідомлення до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Реєстр)  через власний персональний електронний кабінет у десятиденний строк з моменту отримання доходу або придбання майна.
 
 
      Виправлені повідомлення про суттєві зміни у майновому стані суб’єкта декларування до Реєстру не подаються. Тож під час заповнення їх необхідно бути максимально уважним, щоб не допустити помилок, які в подальшому виправити не можливо.
 
 
     Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані суб’єкта декларування подаються винятково в електронній формі, його паперова копія не подається.
 
 
     Національне агентство з питань запобігання корупції акцентує увагу на тому, що до доходів, які необхідно вказати у повідомленні, належать такі: заробітна плата (грошове забезпечення), отримана як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом, гонорари та інші виплати згідно з цивільно-правовими правочинами, дохід від зайняття підприємницькою або незалежною професійною діяльністю, дохід від надання майна в оренду, дивіденди, проценти, роялті, страхові виплати, благодійна допомога, пенсія, спадщина, доходи від відчуження цінних паперів та корпоративних прав, подарунки та інші доходи. Під заробітною платою розуміється основна заробітна плата, а також будь-які заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) особі у зв’язку з відносинами трудового найму.
 
 
     При цьому для обчислення суми, яка створює у суб’єкта декларування обов’язок подати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, необхідно брати нарахований розмір “одноразового доходу”, оскільки відповідно до підпункту 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Податкового кодексу України, податковий агент, який нараховує, виплачує або надає оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб.
 
 
    Наприклад, у випадку отримання кількох платежів заробітної плати з різними сумами має місце отримання декількох одноразових доходів з одного джерела. Тобто особа може розпоряджатись грошовими коштами одразу після одержання їх (надходження частинами, наприклад, заробітна плата за першу половину місяця 15-го числа і заробітна плата за другу половину місяця до 30-го числа).
 
 
    Отже, суб’єкт декларування повинен подавати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані лише в тому разі, коли розмір нарахованої заробітної плати за половину місяця, виплачений йому на певну дату перевищує суму в розмірі 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року (рішення Національного агентства від 02.02.2018 № 118).
 
 
    Також потрібно звернути увагу, якщо вартість майна перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 01 січня, але була сплачена частинами, то повідомлення про суттєві зміни в майновому стані подається після переходу права власності на таке майно.
 
 
     Повідомлення про дохід, який був нарахований, але не сплачений (не отриманий), подавати не потрібно.
 
 
    Для кожного випадку отримання доходу або придбання майна подається окреме повідомлення про суттєві зміни у майновому стані суб’єкта декларування.
 
 
    Національне агентство з питань запобігання корупції у рішенні від 10.06.2016 № 3 зазначає, що інформація про отримання доходу або придбання майна членом сім’ї суб’єкта декларування  не повідомляється.
 
 
   Варто зауважити, що подання інформації про суттєві зміни в майновому стані не звільняє суб’єкта декларування від обов’язку подати декларацію та зазначити в ній відомості, передбачені статтею 46 Закону.
 
 
    Однак потрібно звернути увагу на відмінність у порогах декларування, встановлених законодавством для відображення інформації у декларації та повідомленні про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування. У повідомленні про суттєві зміни в майновому стані вказується інформація про отримання доходу або придбання майна на суму більше 50 прожиткових мінімумів. Цей поріг поширюється також на цінне рухоме майно, яке було придбано суб’єктом декларування. Водночас, відповідно до пункту 3 частини першої статті 46 Закону, у декларації зазначається інформація про цінне рухоме майно (крім транспортних засобів), якщо його вартість перевищує 100 прожиткових мінімумів. Відповідно, у разі придбання цінного рухомого майна (крім транспортних засобів) вартістю більше 50 прожиткових мінімумів, але менше 100, інформація про придбання такого майна буде відображена в декларації лише в розділі «Видатки та правочини», оскільки поріг декларування в цьому розділі також становить 50 прожиткових мінімумів.
 
 
     Також необхідно звернути увагу на те,  коли саме у суб’єкта декларування припиняється обов’язок подавати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані. НАЗК наголошує, що відповідно до абзацу другого частини другої статті 45 Закону особи, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, зобов’язані наступного року після припинення діяльності подавати в установленому частиною першою цієї статті порядку декларацію за минулий рік. Відповідно до пункту 4 Правил заповнення форми повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування (далі – Правила заповнення форми повідомлення) інформація, включена в повідомлення про суттєві зміни у майновому стані суб’єкта декларування, повинна бути також відображена в декларації, яку такий суб’єкт декларування подає відповідно до Закону.
 
 
      Враховуючи зазначене, особи, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування (інші особи, які зобов’язані подавати декларацію відповідно до Закону), є суб’єктами декларування, які згідно з положеннями частини другої статті 52 Закону у разі суттєвої зміни у їхньому майновому стані зобов’язані письмово повідомити про це Національне агентство.
 
 
    Тобто якщо суб’єкт декларування припинив виконувати повноваження, пов’язані з виконанням завдань і функцій держави або місцевого самоврядування у серпні 2016 року, а декларацію особи, яка припинила відповідну діяльність, подав у лютому 2017 року, то обов’язок у такого суб’єкта декларування подавати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані припинився після подання ним декларації (рішення Національного агентства від 02.02.2018 р.)