Пожалуйста, подождите...
17.02.2015 Коментарі та роз’яснення > Роздiл: АВТОРСЬКІ Подання копій антикорупційних декларацій до фіскальної служби

       Шановні колеги !

 

    Стосовно виконання листа ДАЛРУ від 16.02.2015 року «щодо подання декларацій .. до податкової служби…» моя позиція наступна:

 

    Кажучи загалом:  цей лист є фактично вказівкою уповноваженого профільного  органу, а тому  підлягає виконанню підпорядкованими підприємствами. Дисципліна має бути завжди.

 

 З іншого боку звертаю увагу, що в ньому  не вказаний конкретний строк, у який декларації слід направляти на адресу ДФС. Згідно  ч. 1 ст. 12  Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за минулий рік (надалі по тексту – «антикорупційна декларація») щорічно подаються суб’єктами декларування до 1 квітня поточного року. 

 

        Звідси висновок: не потрібно негайно вимагати від  всіх посадових осіб підприємства  (суб’єктів декларування) здачі заповненої антикорупційної декларації до відділу кадрів, і відповідно – негайно копіювати їх, і потім  відправляти на адресу центрального апарату ДФС. Кінцевим строком для здачі посадовцями лісгоспів декларацій є 31 березня 2015 року,  а відтак,  є надія, що до цієї дати податківці визначаться куди саме скеровувати копії декларацій. Раджу кадровикам зачекати до видання офіційного роз’яснення з цього приводу ДФС України. Найбільш вірогідно, що у такому роз’ясненні (листі) ДФС перекладе адресацію декларацій до своїх територіальних підрозділів (обласних або скоріш за все -  міжрайонних, за місцем проживання посадових осіб). Однак вказану норму  закону депутати навряд чи скасують до кінця, а тому схоже, що копії декларацій все ж таки прийдеться направляти у фіскальну службу.  

 

       До речі, саме так і зроблено  наказом Мінфіну №1100 від 03.11.2014 року, який покладає відповідальність за перевірку достовірності декларацій службовців, які підпадають під вимоги Закону України «Про очищення влади» на податкові органи за місцем проживання  таких службовців.   Між іншим,  в законодавстві  такий оборот, як «центральний орган виконавчої влади, що реалізує політику…» здебільшого вживається у загальному розумінні, визначаючи під цим  всю  територіальну структуру відповідних органів.      

 

         Мотивом  очікування на офіційне роз’яснення є сподівання на здоровий глузд самих податківців:  в середньому лісгоспі працює 150 суб’єктів декларування, які повинні здати свою декларацію на 10 сторінках. Для кадровика це означатиме скопіювати 1500 сторінок (якщо з обох сторін – 750), завірити кожний аркуш, а потім написати супровідний лист. До речі, якщо направляти такий перелік поштою, то бажано це робити із описом вкладення (форма 107), де перелічити прізвища суб’єктів декларування.   І це тільки по одному державному підприємству, яких у державі нараховується 3,5 тисячі. Сподіваюсь, що податківці центрального апарату ДФС зрозуміють, що такий обсяг документації вони фізично не зможуть опрацювати, не кажучи про реальну перевірку достовірності відомостей  навіть у вибірковому порядку.  Навряд чи в центральному апараті ДФС будуть  потрібні купи макулатури у вигляді декларацій від всіх чиновників та посадовців державного сектору економіки, що очікується  у масовий період їх подачі у квітні.    

         Ще слід згадати про мету направлення  декларацій. Як вказується у ч. 9 ст. 12 Закону, копії антикорупційних декларацій повинні перевірятись податківцями на предмет їх достовірності у порядку, визначеному самими податківцями. Проте вірогідність того, то такий Порядок буде запроваджений до 1 квітня є вкрай низькою по двом причинам:

 

          По-перше, з моменту запровадження законодавчої зміни статус податкового органу знизився із рівня міністерства до рівня служби. Це означає, що ДФС вже не може затверджувати саме собі такого роду нормативи, а за нього це повинен зробити Мінфін.       По-друге, сам Закон «Про засади запобігання і протидії корупції» втрачає чинність через 26 діб після кінцевої дати подачі декларацій, тобто 26 квітня. Після цього, функції контролю за своєчасністю подання, правильністю та повнотою заповнення, логічним та арифметичним контролем декларації здійснюватиме Національне агентство з питань запобігання корупції (ст. 48 Закону України «Про запобігання корупції»).  Відтак, податківцям немає сенсу займатись повноваженнями, які їх позбавлять через пару місяців. Іншими словами, в цьому році податківці не будуть займатись перевіркою достовірності декларацій, і загалом схоже на те, що вибіркові перевірки їх достовірності будуть проводити лише правоохоронні органи.  Із запровадженням нової редакції Закону України «Про прокуратуру», прокурори не матимуть права проводити перевірки, декілька днів тому депутати розформували структуру УБОЗ, а тому зміст декларацій буде цікавити тільки підрозділи ВБКОЗ СБУ. Ну і звісно, ця функція перейде до вже згаданого Національного агентства з питань запобігання корупції.          

  

            До речі, перевірку достовірності зазначених у декларації відомостей не слід плутати із логічним та арифметичним контролем, порядок якого був  затверджений спільним наказом Мінфіну та Мінюсту від 20.05.2014 за №586/784/5. Слід мати на увазі, що зазначений Порядок був  тимчасовим, оскільки стосувався  уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції. Із 01.01.2015 року чинний закон про корупцію  позбавив уповноважених осіб повноважень здійснювати логічний та арифметичний контроль декларацій. За цими особами та підрозділами зараз залишилась  функція перевірки фактів своєчасності подачі декларацій та перевірки декларацій на наявність конфлікту інтересів.

 

            Аналізуючи відповідальність за несвоєчасне  направлення антикорупційних декларацій на адресу ДФС у визначений законом 10 – денний термін скажу відверто: її немає. Звісно, крім дисциплінарної яка входить до повноважень директора підприємства.   Кодекс України про адміністративні правопорушення (ст. 172-6)  встановлює відповідальність лише за неподання, несвоєчасне подання антикорупційної декларації та зазначення у ній завідомо неправдивих відомостей. Такої диспозиції як «несвоєчасне  направлення чи («не направлення»)  копії декларації до податкового органу.. » у згаданій статті немає.  Отже, головне – посадовцям лісгоспів вчасно подати правдиву декларацію до відділу кадрів підприємства.  

 

            Сподіваємось, що з наступного року у питанні антикорупційних декларацій буде наведено лад: у 2016 році профільний закон зобов’язує всіх суб’єктів декларування подавати вказані декларації через веб-сайт Національного агентства з питань запобігання корупції.   Подання та перевірка антикорупційних декларацій у всьому цивілізованому світі є  нормальною практикою. На жаль, дивлячись на чинне вітчизняне   регулювання цих правовідносин, ловиш себе на думці, що «був би розумним-здурів».    

 

 

 

Автор – Олег Сторчоус